"Żyć to działać, to rozsiewać po świecie talent, energię, uczucie, pomagać w czasie teraźniejszym pokoleniom przyszłym." Władysław Stanisław Reymont

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

 

WYKAZ ZAKUPIONYCH W RAMACH PROGRAMU KSIĄŻEK  

 

 WYKAZ ZAKUPIONYCH KSIĄŻEK

DZIAŁANIA PODJĘTE W RAMACH

NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA 


1.    Książki dla szkoły zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

  1. Działania uczniów klas I – III  pod hasłem „Czytam – więc jestem”.
  2. 15 sposobów - jak zachęcić dziecko do czytania. Informacja dla Rodziców.
  3. Cała Polska czyta dzieciom. List do Rodziców.
  4. Z wizytą w Bibliotece Pedagogicznej w Pile. Zajęcia dla uczniów klasy II A pt. Kornel Makuszyński i bohaterowie jego „uśmiechniętych” książek. 
  5. Z wizytą w Bibliotece Pedagogicznej w Pile. Zajęcia dla uczniów klasy III pod hasłem Dręczenie i przemoc w szkole – zajęcia z elementami biblioterapii.
  6. Czy to słońce, czy to deszcz w bibliotece dobrze jest. Odwiedziny w  Miejskiej Bibliotece Publicznej w Wałczu w ramach akcji ,, BOOKCROSSING czyli UWOLNIJ KSIĄŻKĘ”.
  7. Bajek czytanie na zaczarowanym dywanie. - projekt klasy III SP.
  8. Spotkanie w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Pantaleona Szumana w Pile. Zapoznanie uczniów klasy II A i III z działalnością biblioteki, jej zbiorami przeznaczonymi dla najmłodszych czytelników.
  9. Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci – wielkie święto małych czytelników.
  10. Światowy Dzień Poezji.
  11. Spotkanie autorskie z Jerzym Utkinem.
  12. Światowy Dzień Poezji.  Udział uczniów klasy II a, II b i V b w Konkursie Recytatorskim  pod hasłem  „Wiosenne wierszobranie”.
  13. Pożegnanie z Pinokiem –prezentacja  uczniów klasy  IV. Wystawa przygotowanych przez uczniów:  kukiełek, pacynek i marionetek.
  14.  Książka moim przyjacielem - Międzygimnazjalny  Konkurs  Czytelniczy ,,Krótko, aczkolwiek ciekawie o książce’’.
  15.  Mity znamy i chętnie je czytamy!  Przygoda klasy Vb z mitami -  przygotowanie klasowej  inscenizacji i  zaprezentowanie  jej dla zaproszonych uczniów z klasy VI i Rodziców.
  16. "Bajki robotów" S. Lema - zadanie długoterminowe-  opracowanie wylosowanego opowiadania fabularnego przynależącego do „Bajek robotów”. 
  17. XXIII Gminny Konkurs Recytatorski – udział uczniów edukacji wczesnoszkolnej, klas IV-VI i gimnazjum.
  18. Lubimy czytać – zajęcia literackie dla uczniów klasy I.
  19. Wspólne czytanie książek to świetna zabawa. Wizyta starszych koleżanek i kolegów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Starej Łubiance. 
  20. Spotkanie z Cudaczkiem Wyśmiewaczkiem.  Zajęcia dla uczniów ze świetlicy.
  1. W marcu jak w garncu. Spotkanie czytelnicze  dla uczniów klasy II b.
  2. Lubimy czytać baśnie Charle'sa Perraulta. Spotkanie czytelnicze  dla uczniów  klasy IIa, IIb i III.
  3. Wyjazd uczniów klasy I, IIa, IIb i III na spektakl teatralny pt. „Baśnie braci Grimm”.
  4. Rodzinne czytanie.
  5.  Magiczna Książkolandia. Projekt czytelniczy klasy III SP.
  6. Czytanie jest super! Projekt  czytelniczy klasy II A.
  7. „Książka, ale jaka, do wakacyjnego plecaka?" – Zajęcia czytelnicze w klasie III SP.
  8. „Czytanie na trawie" – projekt czytelniczy - klasa III b gimnazjum.
  9. „Zaczarowany świat" czyli wizyta w Bibliotece Publicznej. Gminy Szydłowo.
  10. Cudaczek Wyśmiewaczek – spotkanie z lekturą.
  11. 25 listopada – Światowy Dzień Pluszowego Misia.
  12. Polubić czytanie – projekt czytelniczy klasy III B.
  13. Codziennie czytamy , dzięki czemu lepiej się rozwijamy. Projekt czytelniczy klasy II SP.
  14. Lubimy tworzyć – zakładki do książki.
  15. Uczniowie klasy I z  wizytą w bibliotece.
  16. Przegląd Twórczości Wandy Chotomskiej pod hasłem "Wanda Chotomska dzieciom" dla uczniów  klasy IIIA i IIIB edukacji wczesnoszkolnej.
  17. Tydzień z poezją – zajęcia świetlicowe.
  18. Czas na zabawę w arcypalce - warsztaty plastyczne przeznaczone dla dzieci ze świetlicy.
  19. Zaczytani w komiksach – zajęcia czytelnicze. Zwiedzanie wystawy pt. „Papcio Chmiel i jego podopieczni” w Muzeum Ziemi Wałeckiej. 
  20. 10 października – Święto Drzewa pod hasłem  „Czytamy drzewom”. 
  21. Kto mi powie dziś - w której książce mieszka miś?... Ogólnopolskie Urodziny Książkowego Misia.
  22. Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Udział uczniów klas I –VII i II-III gimnazjum w akcji propagującej czytelnictwo.
  23. Akcja Głośnego Czytania na ulicach Starej Łubianki – akcja zorganizowana przez uczniów klasy VII.
  24. Interpretacja utworu Janiny Porazińskiej pt. „Szewczyk Dratewka” – zajęcia biblioteczne.
  25. „Z książką przez świat” – projekt czytelniczy klasy III A gimnazjum.
  26. Każde dziecko jest artystą – zajęcia artystyczne.
  27. Wskazówki dla poszukujących przyjaźni - tworzenie sentencji o przyjaźni zainspirowane książką „Mały Książę”.
  28. Kubek pozytywnej energii – zajęcia w klasie VI a.
  29. Kubek szczęścia – przekazujemy pozytywne myśli – zajęcia w klasie VI b.
  30. Mówię, myślę i piszę po polsku – a Ty jaką masz supermoc –eliminacje klasowe.

 red. Ilona Przydatek

 Artykuły zamieszczone na stronie szkoły, dotyczące Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

 

„Z KSIĄŻKĄ PRZEZ ŚWIAT”

Klasa IIIa gimnazjum wzięła udział w projekcie „Z KSIĄŻKĄ PRZEZ ŚWIAT”.

Miesiąc wrzesień przeznaczony został na wybór książki, październik zaś na jej przeczytanie i wykonanie prezentacji „MOJA PODRÓŻ Z KSIĄŻKĄ PRZEZ ŚWIAT”.

Uczniowie w sposób jak najbardziej interesujący starali się przedstawić wybraną lekturę i zachęcić innych do jej przeczytania. Projekt zakończony został wykonaniem okładek książek podróżniczych według własnego pomysłu i stworzeniem z nich wystawy.

Red. Ilona Piasecka i Sylwia Gawrońska

 

Polubić czytanie - projekt czytelniczy

 

"Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,

jaką sobie ludzkość wymyśliła."

 Wisława Szymborska

             W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie klasy III b realizowali od kwietnia do listopada 2017 swój projekt czytelniczy ,,Polubić czytanie”. Starałam się przekonać uczniów i rodziców, że słowo drukowane we współczesnym świecie może dostarczyć dzieciom wielu niezapomnianych i głębokich wrażeń oraz może być źródłem radości, kreatywności i satysfakcji. Zachęcałam rodziców do systematycznego i głośnego czytania swoim pociechom oraz by słuchali czytania swoich dzieci. Podejmowane w ramach projektu zadania miały przekonać uczniów, że warto poświęcić trochę czasu książce, bo nic tak nie rozwija jak czytanie.

 Podczas realizacji projektu podjęliśmy następujące działania:

  • Przygotowaliśmy KLASOWE GAZETKI, na których pojawiły się hasła propagujące czytelnictwo. Nie zabrakło również prac plastycznych oraz recenzji utworów, zachęcających innych do ich przeczytania.
  • Urządziliśmy KLASOWY KĄCIK KSIĄŻKI, czyli miejsce, w którym znalazły się bajki, baśnie, legendy oraz wiersze ulubionych autorów literatury dziecięcej, z których korzystamy w każdej wolnej chwili.
  • Zorganizowaliśmy wycieczkę do MIEJSKIEJ BIBLIOTEKI W WAŁCZU.

Dla większości z nas była to pierwsza wizyta wśród tylu książek. Głównym celem było zapoznanie z lokalem biblioteki, jej księgozbiorem, przedstawienie zasad funkcjonowania biblioteki dziecięcej, biblioteki dla dorosłych, czytelni oraz korzystania z katalogu alfabetycznego, kart książek i kart czytelników.

  • Bawiliśmy się w TEATR na podstawie przygotowanych przez siebie scenariuszy i własnoręcznie wykonanymi kukiełkami, inscenizowaliśmy wiersze w przygotowywanych przez siebie strojach.
  • Zorganizowaliśmy zajęcia pod hasłem ,, POSŁUCHAJ MAMO” – na których zaprezentowaliśmy nasze umiejętności czytelnicze. Słuchanie czytanych przez nas wierszy poświęconych mamom było świetną okazją, by dostrzec jak czyta jej dziecko na tle rówieśników z klasy.
  • Przygotowaliśmy trzy KONKURSY RECYTATORSKIE pod hasłami ,,Ptaki i my”, ,,Wiosenne wierszobranie”, ,, Wanda Chotomska dzieciom”, na których prezentowaliśmy własne interpretacje utworów o ptakach, utworów o wiośnie oraz utworów Pani Wandy Chotomskiej.
  • Prowadziliśmy KSIĄŻKI CZYTELNICZE , których celem było wyrobienie nawyku systematycznego czytania. Rodzice, na książce czytelniczej, podpisem potwierdzali czas poświęcony przez dziecko na czytanie (minimum 15 minut dziennie), w szkole w miejscu podpisu przyklejaliśmy szablon książki. Na koniec każdego miesiąca umieszczaliśmy nasze wypełnione książki na tablicy. Dzięki tej akcji lepiej rozumiemy teksty i polecenia.
  • Urządzaliśmy,, PORANKI Z KSIĄŻKĄ” polegające na słuchaniu utworów czytanych przez zaproszonych rodziców, nauczycieli, bibliotekarza lub pedagoga szkolnego.
  • Przygotowaliśmy spotkanie z przyszłymi czytelnikami pod hasłem ,,POCZYTAM CI KOLEGO” –odwiedziliśmy z książkami kolegów z oddziału przedszkolnego i przedszkola. U sześciolatków każdy uczeń trzeciej klasydobrał się w parę z młodszym kolegą i przeczytał mu swój ulubiony utwór, przedszkolakom przeczytaliśmy bajkę ,, Czerwony Kapturek”, każdy uczeń czytał fragment.
  • ,,CZWARTKOWE OPOWIADANIA”- w ciągu tygodnia czytaliśmy wybraną przez siebie książkę, którą w każdy czwartek opowiadaliśmy rówieśnikom. Dzięki tej akcji swobodniej wypowiadamy się ustnie i pisemnie.

      Projekt czytelniczy okazał się bardzo ciekawym i przydatnym działaniem edukacyjnym, w które zaangażowało się bardzo wiele dzieci i rodziców. Jego cel został osiągnięty. Może nie wszyscy od razu pójdą do biblioteki, może nie wszyscy wypożyczą książkę do przeczytania, ale na pewno wszyscy będą wiedzieli, dlaczego warto po nią sięgać. Projekt został zakończony, ale akcja propagowania czytania trwa nadal, ponieważ:

,,KSIĄŻKA – to mistrz, co darmo nauki udziela,

kto ją lubi, doradcę ma i przyjaciela,

który z nim smutki dzieli, pomaga radości,

chwilę nudów odpędza i osładza cierpkości”.

Red. T. Mierzwa

CODZIENNIE CZYTAMY, DZIĘKI CZEMU LEPIEJ SIĘ ROZWIJAMY

 

" Książka jest może najbardziej złożonym,

najbardziej podziwu godnym cudem ze wszystkich cudów,

które stworzył człowiek w swym dążeniu do szczęścia, do zdobycia przyszłości..."

Eliza Piotrowska   

      W roku szkolnym 2016/2017 nasza szkoła przystąpiła do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, którego celem jest rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Czytanie w znaczący sposób wpływa na poprawę umiejętności językowych, intelektualnych i społecznych. Język jest podstawowym narzędziem myślenia, komunikacji z ludźmi i zdobywania wiedzy. Istotna poprawa kompetencji językowych jest możliwa dzięki czytaniu. Ludzie, którzy czytają, podejmują lepsze decyzje, mają szansę na lepszą pracę, a nawet na dłuższe życie. Jeśli chcemy, by dzieci wyrosły na mądrych, kulturalnych i samodzielnych ludzi – czytajmy im oraz zachęcajmy do samodzielnego sięgania po książki.

      W ramach programu klasa II sp od kwietnia do listopada 2017r. realizowała swój projekt czytelniczy pod hasłem: "CODZIENNIE CZYTAMY, DZIĘKI CZEMU LEPIEJ SIĘ  ROZWIJAMY"

      Pierwszym krokiem była WIZYTA W BIBLIOTECE SZKOLNEJ, której celem było rozwijanie zainteresowań czytelniczych i zapoznanie z rozmieszczeniem księgozbioru. Uczniowie określali różnice między biblioteką a księgarnią. Pani bibliotekarka przedstawiła pierwszoklasistom istotę układu książek według kolejności alfabetycznej, po czym mogli  wybrać sobie książki znanych i lubianych autorów literatury dziecięcej. Wybrane pozycje posłużyły dzieciom podczas Pierwszego Klasowego Konkursu Pięknego Czytania, który to był kolejnym krokiem w realizacj projektu. W sumie podczas trwania projektu odbyło się osiem KLASOWYCH KONKURSÓW PIĘKNEGO CZYTANIA. Konkursom często towarzyszyli rodzice rozpoczynając wzorowym czytaniem ulubionych przez dzieci książek lub lektur szkolnych. Były to tzw.: PORANKI CZYTELNICZE, które ustalaliśmy podczas spotkań z rodzicami. Rodzice chętnie odwiedzali swoje pociechy, co dało nam łącznie sześć wspaniałych spotkań.

        Kolejną inicjatywą była WYCIECZKA DO MIEJSKIEJ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ W WAŁCZU. Głównym celem było zapoznanie uczniów z lokalem biblioteki miejskiej, jej księgozbiorem, przedstawienie zasad funkcjonowania biblioteki dziecięcej, biblioteki dla dorosłych oraz czytelni. Uczniom spodobały się kolorowe i bogato ilustrowane książki, które z chęcią oglądały i komentowały oglądane obrazki. Zdaniem uczniów wycieczka do biblioteki była bardzo pouczająca i zainspirowała uczniów do utworzenia KLASOWEJ BIBLIOTECZKI, w której znalazły się: zbiory wierszy ulubinych autorów, atlasy, encyklopedie, bajki, baśnie, legendy i po które będą mogły sięgać podczas wolnej chwili. W miesiącach: wrześniu, październiku i listopadzie prowzdzona była akcja czytania na czas pod hasłem: "CODZIENNIE SAMI CZYTAMY, BO Z JEŻYKIEM TRZYMAMY!", która miała na celu wdrożenie dzieci do samodzielnego, systematycznego czytania oraz konsekwenccji w działaniu. Uczniowie bardzo polubili tę akcję i każdego ranka naklejali w wyznaczonym na klasowej gazetce miejscu karteczkę z ilością czasu poświęconego na czytanie oraz z podpisem rodzica. Rodzice również zadowoleni byli z akcji, gdyż ich pociechy każdego dnia chętnie i samodzielnie sięgali po książki. Dzięki czytaniu dzieci: lepiej rozumieją teksty i polecenia, łatwiej wypowiadają się ustnie i pisemnie, potrafią się skoncentrować, rozwijają myślenie krytyczne i przyczynowo-skutkowe, pozytywnie nastawiają się do działania i nauki. Ponieważ większość dzieci w wieku szkolnym nie chce czytać,należy ich motywować i zachęcać. Czytanie powinno zawsze kojarzyć się z przyjemnością.

Podziękowania dla mam, które czytały dzieciom oraz były obecne podczas konkursów czytelniczych: pani Roksany Wyrwas, pani Barbary Kowalskiej oraz pani Heleny Petlik – Kubackiej.

Red. Izabela Prendecka

Z wizytą w bibliotece

 

      Dnia 27 października z wizytą czytelniczą do biblioteki szkolnej przyszli uczniowie klasy I edukacji wczesnoszkolnej. Co prawda pierwszoklasiści już od września wypożyczają książki, ale to właśnie w piątek oficjalnie odbyło się przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki.

      Głównym celem spotkania było zachęcenie najmłodszych do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania. Dla uczniów była to pierwsza wizyta w bibliotece, dlatego naszych gości oprowadzono po wszystkich bibliotecznych pomieszczeniach. Opowiedziano o zasadach korzystania z biblioteki i zaprezentowano najpiękniejsze i najciekawsze książki z naszego księgozbioru, zachęcając do lektury.

      Podczas spotkania pani bibliotekarka przeczytała pierwszakom książkę pt. „Wizyta w bibliotece”. Publikacja skierowana jest właśnie dla dzieci, które stawiają pierwsze kroki w świecie liter. Tekst podzielony jest na sylaby dzięki czemu najmłodsi bez trudu mogą podejmować próby samodzielnego czytania.

      Mamy nadzieję, że uczniowie opuścili bibliotekę z przekonaniem, że czytanie może być najwspanialszą przygodą, a biblioteka miejscem niezwykle interesującym i fascynującym.

Red. Ilona Przydatek

Wanda Chotomska dzieciom

      Poezja w życiu dziecka odgrywa szczególną rolę. Czytanie jej dzieciom jest ważnym czynnikiem rozwoju ich osobowości. Obcowanie dziecka z utworami literackimi rozwija umiejętności językowe, wzbogaca poznawczo, wpływa pozytywnie na relacje interpersonalne, kształtuje wyobraźnię i uczucia dziecka.

      Dnia 26 października odbył się w naszej szkole Przegląd Twórczości Wandy Chotomskiej pod hasłem "Wanda Chotomska dzieciom", w którym uczestniczyli uczniowie klasy IIIA i IIIB edukacji wczesnoszkolnej. Wcześniejsze edycje popularyzowały twórczość Juliana Tuwima, Jana Brzechwy, a w tym roku Wandy Chotomskiej, bowiem 26 października przypada rocznica urodzin pisarki, zmarłej w sierpniu br.

     Celem przeglądu było przybliżenie sylwetki autorki ponad 200 książek dla dzieci i młodzieży, kilkudziesięciu audycji radiowych, bajek muzycznych i filmowych, widowisk, scenariuszy do filmów krótkometrażowych i sztuk teatralnych a także rozbudzenie zainteresowania jej utworami i zachęcenie do czytania.

       Twórczość jej adresowana jest do dzieci w różnym wieku. W poetyckim świecie pisarki nie wyczuwa się poszukiwania oryginalności za wszelką cenę, lecz raczej próbę spojrzenia na otaczające zjawiska oczyma dziecka.

Podczas przeglądu zostały zaprezentowane następujące utwory.

 

Beńko Karol - ,, Spacer z psem”

Borowiak Jakub - ,,Odkurzacz”

Drzymalska Julia - ,,Kurcze blade”

Głupczyńska Dominika - ,,Lis”

Jankowska Alicja - ,,Placek”

Klinkosz Oliwia - ,,Literki”

Klinkosz Piotr - ,,Dziurki w serze”

Kowalczyk Piotr - ,,Za górami, za lasami”

Lisek Ludwika - ,,Literki”

Lisek Michalina - ,,Kto tam?”

Łuc Zosia - ,, Rozmowa z myszką”

Pacanowski Mikołaj - ,,Makaron”

Perlińska Liwia - ,,Motyl”

Perliński Tobiasz - ,,Kartofle z ogniska”

Rypuła Julia - ,,Obwarzanek”

Wajer Zuzanna - ,,Dlaczego tygrysy lubią irysy”

Winiarczyk - ,,Łyżka”

Wolna Amelia - ,,Dlaczego tygrysy lubią irysy”

Andrzejewska Wiktoria - ,,Herbatka”

Barczykowski Patryk - ,,Herbatka”

Garczyńska Nadia - ,,Spacer z psem”

Guzik Laura - ,,Dziesięć bałwanków”

Górzny Miłosz - ,,Księżyc i konwalie”

Kosecka Antonina - ,,Kurcze blade”

Kuchn Daniel - ,,Odkurzacz”

Mikuś Izabela - ,,Kurcze blade”

Rewers Dominik - ,,Kundel”

Sarowska Aurelia - ,,Jesienią”

Spławska Amelia - ,,Herbatka”

Sroka Filip - ,,Kurcze blade”

Wajer Gracjan - ,,Smutny Pan”

Zaręba Bartosz - ,,Kurcze blade”

Bajer Martyna - ,,Literki”.

Uczniowie zadowoleni z możliwości zaprezentowania swoich umiejętności recytatorskich poprosili o powtórzenie takiego dnia, ale z utworami innego autora.

Red. Ilona Przydatek, Teresa Mierzwa

„Magiczna Książkolandia”. Projekt czytelniczy klasy III sp

 

      Klasa III sp na przełomie maja i czerwca realizowała w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa swój projekt czytelniczy pod hasłem „Magiczna Książkolandia”. W ramach pierwszego spotkania „Zaczarowany świat książek odwiedziliśmy Bibliotekę Publiczną w Szydłowie-Filię w Starej Łubiance. Celem wizyty było przede wszystkim kształtowanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych młodych ludzi, poznanie tutejszej książnicy, zapoznanie z zasadami wypożyczania książek, rozmieszczeniem księgozbioru.

Drugie spotkanie pod hasłem „Komiksowo-kolorowo” poświęciliśmy na poznanie historii powstania komiksów (spolszczenie angielskiego zwrotu comic strip) oraz ich najsławniejszych światowych i polskich tytułów oraz bohaterów. Czytaliśmy o przygodach Tytusa, Romka i A’Tomka. Dowiedzieliśmy się dlaczego Koziołek Matołek „…po szerokim szukał świecie tego, co jest bardzo blisko…” Uczestniczyliśmy w awanturach i wybrykach małej małpki Fiki Miki. Poznaliśmy sławnych słowiańskich wojów Kajko i Kokosza, mieszkających w grodzie kasztelana Mirmiła. Tworzenie komiksów jest sztuką i ciekawym urozmaiceniem lekcji, więc sami bez problemów wykorzystując program komputerowy stworzyliśmy własny komiks, który potem wydrukowaliśmy i wkleiliśmy do zeszytów.

„Bajek czytanie na latającym dywanie” to hasło naszego trzeciego spotkania. Aladyn i jego zaczarowany dywan i przenieśli nas w orientalny, baśniowy świat dalekiego wschodu. Razem z bohaterem baśni przeżywaliśmy różne przygody w cudownym otoczeniu przyrody.

Ostatnie spotkanie „Książka, ale jaka, do wakacyjnego plecaka?”poświęciliśmy na omawianie swoich ulubionych książek. Uczniowie zachęcali rówieśników do czytania prezentowanych przez siebie pozycji książkowych. Wiadomo, że nikt nie zainspiruje, nie zachęci do czytania tak, jak koleżanka i kolega z klasy! Taka promocja czytelnictwa działa ze wzmożoną siłą!

 

red. Beata Taracińska

Książki dla szkoły zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

22 czerwca 2017 roku nasza szkoła zakupiła około 500 pozycji książkowych, w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Są wśród nich nowości oraz lektury dla uczniów wszystkich etapów edukacyjnych - zgodnie z ich potrzebami i zainteresowaniami, wyrażonymi w ankietach. 23 czerwca 2017 roku, po uroczystości zakończeniu roku szkolnego, zapraszamy wszystkie klasy wraz z wychowawcami do biblioteki szkolnej, celem wypożyczenia pięknych, barwnie ilustrowanych, pachnących świeżym drukiem książek, które umilą każdemu wakacyjny czas oraz pomogą w realizacji różnych projektów w nowym roku szkolnym. Zapraszamy więc! Niech wizycie przyświeca idea - Z książką na wakacjach nie będziesz samotny! Przyjdź, wypożycz, daj się wkręcić w szaleństwo czytania! Poznaj smak ciekawej przygody!

red. J. Baran

„Książka, ale jaka, do wakacyjnego plecaka?”

       W dzisiejszym świecie książka nie jest dla dzieci ani jedynym źródłem informacji, ani głównym źródłem rozrywki. Dlaczego nam dorosłym, powinno zależeć, aby to robiły? Specjaliści zajmujący się rozwojem dziecka w sposób szczególny podkreślają wpływ czytania na aktywizację pięciu obszarów kompetencyjnych: komunikacji, odpoczynku, inteligencji emocjonalnej, koncentracji i emocji. Czytanie jest jednym z najlepszych sposobów na uniknięcie trudności w nauce. Wiadomo też, że bakcyl czytania w ogromnej większości wypadków zaszczepiamy za młodu. Jeśli chcemy, aby Polacy czytali więcej – trzeba najpierw sprawić, by dzieci zaczęły czytać. Za jakiś czas wyrosną z nich czytający dorośli, którzy z kolei swoim świadectwem sprawią, że ich dzieci będą czytały, bo przecież czytanie to świetna zabawa!

        Ostatnie czerwcowe godziny lekcyjne uczniowie klasy III sp poświęcili na prezentowanie rówieśnikom swoich ulubionych książek. Dzieci zachęcały do czytania wybranych przez siebie pozycji książkowych. Wiadomo, że nikt nie zachęci do czytania tak, jak koleżanka i kolega z klasy! Taka promocja czytelnictwa działa ze wzmożoną siłą!!! A więc Kochani, obieramy azymut na bibliotekę, bierzemy książkę pod pachę i wakacyjną przygodę mamy zagwarantowaną na 100%! Życzymy Wam wakacji pełnych przygód!

red. Beata Taracińska

„Czytanie na trawie”

       W roku szkolnym 2016/2017 Zespół Szkół im. Władysława Stanisława Reymonta w Starej Łubiance przystąpił do  Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Celem programu jest rozwój kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.

Klasa III b gimnazjum wraz z wychowawcą p. Agnieszką Cybulską podjęła się popularyzacji czytelnictwa na łonie natury. Nasz klasowy projekt podzieliliśmy na moduły, które realizowaliśmy w czerwcu.

Moduł I zrealizowaliśmy podczas  godziny wychowawczej.  Uczniowie tworzyli mapę myśli, zastanawiając się jakie korzyści płyną z czytania książek.  Wszyscy zgodnie stwierdzili, że czytanie rozwija i pogłębia zdolność oceny otaczającego świata. Wzbogaca wyobraźnię i kreatywność.

Moduł II to wizyta w bibliotece szkolnej. Przy pomocy pani Ilony Przydatek zapoznaliśmy się z księgozbiorem i wybraliśmy lektury do czytania na trawie. Największą popularnością cieszyły się najnowsze pozycje zakupione przez bibliotekę: Pamiętnik nastolatki , Zosia z ulicy Kociej, Mity greckie,  Niezbędnik dobrych manier dla nastolatków oraz Wiersze Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta.

Moduł III to czytanie na trawie, czyli lektura wybranych pozycji książkowych. Czytanie rozpoczęliśmy wspólnie, a następnie każdy z nas kontynuował je samodzielnie w przyjemnym otoczeniu przyrody.

Moduł IV to podsumowanie naszych zmagań. Do realizacji tego modułu zaprosiliśmy klasę III a gimnazjum, aby czytała na trawie młodszym. Na koniec poprosiliśmy kolegów z klasy IV o wykonanie graffiti będącego ilustracją do przeczytanej książki.

 Udział w tym projekcie nauczył nas bardzo wiele. Przede wszystkim zrozumieliśmy, że czytanie może być atrakcyjne. Co jest  przyjemniejszego od leżenia na trawie, w słoneczny dzień, z dobrą książką w ręku? Hmmmm…….Oto nasza propozycja na nadchodzące wakacje. Miłego czytania.

 red. Agnieszka Cybulska

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

 

           W roku szkolnym 2016/2017 Zespół Szkół im. Władysława Stanisława Reymonta w Starej Łubiance przystąpił do  Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. W ramach programu biblioteka szkolna otrzymała dofinansowanie na kwotę 15 000 złotych (12 000 zł z dotacji + 3 000 zł od organu prowadzącego szkołę) na zakup nowości książkowych.  

       Planowane zakupy książek za pośrednictwem ankiet skonsultowane zostały z przedstawicielami rodziców, uczniów oraz nauczycieli, będą również uwzględniały potrzeby uczniów niepełnosprawnych.
Obok zakupu książek zaplanowano szereg inicjatyw promujących czytelnictwo w szkole, szereg działań wskazujących na współdziałanie szkoły w środowisku lokalnym oraz współpracę z bibliotekami publicznymi.

        Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa jest programem rządowym, który przewiduje rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych. W zamian za udzielone wsparcie placówka będzie podejmowała działania promujące i wspierające rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, a podstawowym rezultatem zrealizowanych przedsięwzięć ma być zainteresowanie młodych ludzi czytaniem, które powinno im towarzyszyć w życiu dorosłym.

       Według badań przeprowadzanych przez Bibliotekę Narodową w 2015 r. 63% Polaków nie przeczytało w ciągu minionego roku ani jednej książki. 27% przeczytało 1 - 6 książek, tylko 8,4% ankietowanych zadeklarowało, że w ubiegłym roku przeczytało 7 lub więcej książek. 18 proc. przyznało, że nigdy nie czytało żadnych książek. Dlaczego czytanie książek jest tak ważne?

  • stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię,

  • kształci umysł, wyobraźnię, pamięć, twórcze myślenie, pogłębia wiedzę i zainteresowania,

  • rozwija wrażliwość na piękno języka, umiejętność wysławiania się, wzbogaca słownictwo,

  • ułatwia rozumienie innych ludzi i otaczającego świata, uczy wartości moralnych, kształtuje poglądy, wzmacnia postawy, wzbogaca społeczne doświadczenia,

  • chroni przed uzależnieniem od telewizji, Internetu,

  • zwiększa szanse edukacyjne dzieci. 

            Jim Trelease, amerykański propagator czytania dzieciom napisał: „Naród, który nie czyta, mało wie. Naród, który mało wie, podejmuje złe decyzje.”

       Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, obok programu Książki Naszych Marzeń, jest drugim programem Ministerstwa Edukacji Narodowej realizowanym przez naszą szkołę.  Zasoby księgozbioru szkolnego znacznie się wzbogaciły. Zakupiono 728 książek. Biblioteka szkolna oferuje czytelnikom wiele atrakcyjnych, różnorodnych nowości, bestsellerów, z takich kategorii i gatunków literackich, jak:  literatura piękna, literatura obyczajowa, autobiografia, wspomnienia, literatura młodzieżowa, powieść historyczna, literatura faktu, kryminał, sensacja, fantastyka, fantasy, science fiction, literatura popularnonaukowa.

       Zapraszamy wszystkich czytelników do biblioteki szkolnej  do wypożyczania zakupionych bestsellerów na okres wakacji letnich.


Red. Ilona Przydatek