"Żyć to działać, to rozsiewać po świecie talent, energię, uczucie, pomagać w czasie teraźniejszym pokoleniom przyszłym." Władysław Stanisław Reymont

Aktualności

27 października 2016 20:11 | Aktualności

DZIEŃ GŁOŚNEGO CZYTANIA - WIERSZE JULIANA TUWIMA.

         W środę, 26 października uczniowie dwóch klas drugich edukacji wczesnoszkolnej uczestniczyli w zajęciach poświęconych poznawaniu kolejnych utworów Juliana Tuwima. W ciekawy, zmuszający uczniów do myślenia i działania sposób, praktykantka, Pani Karolina Brodawka, utrwalała i wzbogacała wiedzę uczniów na temat twórczości znanego poety poprzez:

- układanie puzzli,

- rozwiązywanie zagadek,

- rozpoznawanie tytułów wierszy po wysłuchaniu ich fragmentów,

- dobieranie ilustracji do tytułu.

Niektóre utwory nie musiały być czytane ponieważ uczniowie doskonale znają je na pamięć z klasy I np.:

,, Okulary”, ,, Słoń Trąbalski ‘ czy ,, Lokomotywa”.

 

KIM BYŁ JULIAN TUWIM? ” - większość z nas odpowie z pewnością, że był to autor wielu wspaniałych, błyskotliwych i wesołych wierszy dla dzieci. „Lokomotywa”, „Pan Hilary”, „Ptasie radio” czy „Słoń Trąbalski”, to tytuły wierszy, które najbardziej kojarzą nam się z tym poetą. I nic w tym dziwnego. Bowiem w każdym niemal domu znajduje się książka z tymi wierszami a ich wesołe i niezapomniane rymy większości z nas wielokrotnie przywracały dobry humor i wesoły nastrój. Wiersze te, to rymowane opowiastki o różnych postaciach, przedmiotach, jedzeniu i zwierzętach. Wszystkie są napisane dowcipnym językiem, wszystkie opisują jakiś fragment rzeczywistości, wiele z nich ma ukryty morał lub przesłanie.

 

CO UTWORY PANA JULIANA WNIOSĄ W ŻYCIE NASZYCH UCZNIÓW?

 

1. Zrozumienie dla innych ponieważ utwory Juliana Tuwima to świat pełen różnorodności, barw i pogodnych nastrojów. Poeta wyśmiewa wprawdzie niektóre ludzkie cechy i zachowania, ale robi to łagodnie i pobłażliwie. Gani zachowania jednocześnie akceptując bohaterów, którym się one przytrafiają:

   Słoń Trąbalski, choć wszystko zapomina jest sympatyczny i lubiany;

    Grześ kłamczuszek nie przestaje być kochany przez ciocię;

    Pan słowik nie złości się na żonę, za jej wymówki;

    Roztargniony pan Hilary i tak wzbudza naszą sympatię.

 

2. Wiedzę o świecie ponieważ słuchając czy czytając je dziecko poznaje i utrwala nazwy przedmiotów, zwierząt, roślin, warzyw itp. Dowiaduje się z nich jak wyglądają i jak działają różne rzeczy, jak żyją inni ludzie, jak mówią ptaki i jak powstają przedmioty. Na dodatek wiedza ta podana jest w bardzo atrakcyjny, zabawny, pełen śmiechu i humoru sposób.

 

3. Uczą szacunku i sympatii do świata, nawet jeśli jest inny, niż sobie to czasem wyobrażamy.

 

4. W historyjkach można znaleźć wiele praktycznych i cennych rad. Poeta jednak sprytnie uniknął nudnego pouczania wprost. Do wniosku, że nie warto się zamartwiać, panikować, kłamać, wymądrzać się i sprzeczać, dochodzimy sami. Nasi uczniowie to robią, ponieważ stwarzamy im okazję do spotkania z tymi wierszami.

 

      O tym, że czytanie dzieciom ma ogromne znaczenie dla ich rozwoju emocjonalnego i że ma wpływ na kształtowanie się więzi między dziećmi i rodzicami, nie trzeba już nikomu przypominać. Warto jednak wspomnieć, że utwory Juliana Tuwima to książeczki, które warto razem obejrzeć i przeczytać ze swoim dzieckiem. To świetna zabawa na pochmurny dzień, sposób na chorobę, nudę i poprawę nastroju.

 

DOROŚLI !!!!!!!!!!!

ZATRZYMAJCIE SIĘ NA CHWILE! POCZYTAJCIE SWOIM DZIECIOM!

 

Red. T. Mierzwa

Przeczytano: 411 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: