"Żyć to działać, to rozsiewać po świecie talent, energię, uczucie, pomagać w czasie teraźniejszym pokoleniom przyszłym." Władysław Stanisław Reymont

Aktualności

10 maja 2017 14:25 | Aktualności

Z wizytą w Bibliotece Pedagogicznej.

     W poniedziałek 8 maja 2017 r.  uczniowie klasy II A i III edukacji wczesnoszkolnej  pod opieką swoich wychowawczyń p. Ilony Przydatek i p. Beaty Taracińskiej uczestniczyli w zajęciach promujących edukację czytelniczą i medialną w Publicznej Bibliotece Pedagogicznej w Pile. Spotkania odbyły się w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Tematem zajęć dla uczniów klasy II A był: Kornel Makuszyński i bohaterowie jego „uśmiechniętych” książek. Warsztaty dla drugoklasistów przygotowała p. Iwona Wołejko przedstawiając uczniom prezentację multimedialną pod tym samym tytułem. Jak się okazało, Kornel Makuszyński pozostawił po sobie około 70 książek. Większość swojej twórczości poświęcił właśnie dzieciom. Jego praca literacka i działalność były walką o uśmiech dziecka. Nie bez powodu utwory Kornela Makuszyńskiego określane są mianem „uśmiechniętych książek”. Jego bohaterowie to barwne, wrażliwe postacie, pełne zalet, zawsze uśmiechnięte i zadowolone z życia, twórcze i pomysłowe, uwikłane czasami w niecodzienne sytuacje. Udowadniają, że dzięki zaradności, mądrości, inteligencji można osiągnąć cel. Uczą też, że bez względu na okoliczności należy pomagać drugiemu człowiekowi, nie wolno pozostawać obojętnym na jego krzywdę. Czyż nie takimi chcielibyśmy widzieć naszych uczniów?

W trakcie zajęć przeczytano fragmenty książki Kornela Makuszyńskiego pt. „120 przygód Koziołka Matołka”. Zajęcia zakończył quiz ze znajomości lektury.

     Klasa III uczestniczyła w zajęciach pod hasłem Dręczenie i przemoc w szkole – zajęcia z elementami biblioterapii przygotowanych przez p. Iwonę Bukowską. Na wstępie spotkania uczniowie dzielili się informacjami na temat przemocy, jej rodzajów, przejawów. Po spontanicznej wymianie zdań nadszedł czas na relaks z książką. Prowadząca zajęcia przeczytała fragment książki pod tytułem „Siedmiu wspaniałych i sześć innych nie całkiem nieznanych historii” autorstwa Roksany Jędrzejewskiej- Wróbel, w którym to wredny wilk z VI B prześladował ufnych pierwszaków. Uczniowie mieli czas na refleksję dotyczącą ich relacji z koleżankami i kolegami z klasy, szkoły, podwórka oraz odpowiedź na pytanie czy te kontakty interpersonalne są poprawne, właściwe. Wspólnie doszli do wniosku jak należy radzić sobie w trudnych, a czasami niebezpiecznych sytuacjach. Dzieci zachęcone przez p. Iwonę odgrywały scenki, w których wskazywały z jakimi przejawami przemocy i dręczenia „spotkały się”. Wcielały się i zamieniały rolami dręczyciela i ofiary. Miały okazję stanąć po obu stronach lustra.

     Kochani Rodzice! Nasze dzieci mają dzisiaj o wiele więcej zabawek niż my w ich wieku, ale czy mniej problemów? W tych pełnych humoru bajkach z łatwością odnajdziemy ślady baśni klasycznych, ale również - jakże bliską nam rzeczywistość. Rozwód u państwa Żabickich; wredny wilk z VI B prześladujący ufnych pierwszaków; presja pięknego wyglądu, która pyzatej królewnie odbiera radość życia; sławna dzięki mediom, choć samotna Roszpunka; trzy świnki-akwizytorki, wymuszające na zagubionym wilku zupełnie mu niepotrzebne potrzeby; mama w roli Kopciuszka. Skąd my to znamy…? Mówiąc o współczesnych problemach, historie te opowiadają jednocześnie o potrzebie akceptacji i miłości, która jest niezmienna od wieków. Czasy się zmieniają, bajki się zmieniają, a tęsknota za byciem kochanym - nie. Te bajki dodają otuchy, uczą prawdziwych wartości i rozwijają inteligencję emocjonalną.

Zachęcam Was do wspólnego czytania tych bajek wraz z dziećmi. Chwila poświęcona dziecku wraz z mądrą lekturą, to chwila bezcenna. Nikt i nic nie zastąpi dziecku bliskości i obecności Rodzica!

Red. I. Przydatek, B. Taracińska

Przeczytano: 336 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: