"Żyć to działać, to rozsiewać po świecie talent, energię, uczucie, pomagać w czasie teraźniejszym pokoleniom przyszłym." Władysław Stanisław Reymont

Aktualności

08 maja 2017 20:18 | Aktualności

Lubimy czytać!

"Bajki robotów" S. Lema to genialne połączenie kosmicznego świata i motywów z klasycznych baśni. Mamy tu więc nieznane planety i gwiazdy, ale też roboty, wszelkie maszyny i wynalazki, a także królów, królewskie dwory i rycerzy. Znajdzie się nawet smok... I jak to bywa w baśniach i bajkach - lekka forma i humor łączy się z przesłaniem i morałem.

To właśnie z tym niezwykłym światem spotkali się uczniowie klasy VI, a to za sprawą przeczytanej wcześniej książki. Nauczyciel, pani Paulina Kurasz, zaproponowała swoim uczniom nietypowe (inne niż zwykły test) zadanie dotyczące lektury, zadanie długoterminowe. Uczniowie pracowali nad nim w 3-osobowych grupach. Każda z nich miała za zadanie opracowanie wylosowanego opowiadania fabularnego przynależącego do „Bajek robotów”. Wśród nich znalazły się: Trzej elektrycerze, Uranowe uszy, Jak Erg Samowzbudnik Bladawca pokonał, Skarby króla Biskalara, Dwa potwory, Biała śmierć, Jak Mikromił i Gigacyan ucieczkę mgławic wszczęli, Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła, Doradcy króla Hydropsa, Przyjaciel Automateusza, Król Globares i mędrcy, Bajka o królu Murdasie, Jak ocalał świat, Maszyna Trurla.

Każda grupa pracowała nad przedstawieniem, trwającym nie dłużej niż 8 minut. Wcześniej uczniowie we współpracy z nauczycielem opracowali kryteria. Do nich należały: zgodność z tematem, estetyka dekoracji, bogactwo rekwizytów, gra aktorska bohaterów. Każda grupa mogła też otrzymać punkty dodatkowe za tzw. Styl, za dowolnie zgłoszony element, mocny punkt drużyny, np.: opracowanie scenariusza, wybór muzyki, itp.

W dniu występów uczniom towarzyszył motywujący stres i dreszczyk emocji. Nie można było przejść obojętnie obok nietuzinkowych, wykonanych samodzielnie, pomysłowych elementów dekoracji, błyszczących kostiumów oraz zrobionych… właściwie z niczego, rekwizytów! Z pewnością wśród nich wyróżniły się buty wykonane z kartonów i słomek do picia!

Każda prezentacja była jedyna w swoim rodzaju. Uczniowie mocno trzymali się ustalonych kryteriów. Żadna nie przekroczyła wyznaczonego czasu. Dla każdego ucznia była to możliwość utrwalenia treści przeczytanej książki, udoskonalenia swoich umiejętności teatralnych oraz…. doskonała zabawa! Po prezentacjach i krótkiej pogadance na temat wykonanego zadania, każdy uczeń dokonał samooceny pracy w grupie. Każdy uczeń miał również możliwość ocenić innych i przyznać punkty za tzw. Styl.

Trzeba zaznaczyć, że kreatywność uczniów sięgnęła zenitu!  Z resztą, kreatywność to znak rozpoznawczy uczniów klasy VI! Może dlatego praca z tą klasą na zajęciach języka polskiego była ogromną przyjemnością! 

 

red. Paulina Kurasz

 

Przeczytano: 304 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia: