"Żyć to działać, to rozsiewać po świecie talent, energię, uczucie, pomagać w czasie teraźniejszym pokoleniom przyszłym." Władysław Stanisław Reymont

Aktualności

03 listopada 2016 20:29 | Aktualności

Rodzinne czytanie.

Drodzy Rodzice!

      28 października zakończyliśmy w naszej szkole obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych. W ramach święta biblioteki szkolnej odbyło się wiele przedsięwzięć, których celem było propagowanie głośnego czytania dzieciom, popularyzacja książek oraz wyrabianie w dziecku postawy czytelniczej.

Nawiązując do ogólnopolskiej akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” codziennie zachęcamy wszystkich Rodziców, by głośno czytać dzieciom książki.

Głośne czytanie wszechstronnie działa na dziecko:

  • stymuluje rozwój mózgu, uczy myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię,

  • zbliża, uczy wartości, buduje wiarę we własne możliwości,

  • doskonali umiejętności językowe, wzbogaca słownictwo i kładzie podwaliny pod przyszłe sukcesy w pisaniu i mówieniu,

  • rozwijają się jego zdolności koncentracji, chęć poznawania świata oraz zainteresowania,

  • rozwija percepcję słuchową.

    1.Czytamy niemowlętom

    Wielu rodziców nie dowierza, że czytanie dziecku już od narodzin ma sens. Przecież ono nic nie rozumie! – powiadają. A jednak warto się zastanowić, czy ten brak rozumienia jest wystarczającą przeszkodą, by czytanie rozpocząć już tak wcześnie.

    Zmysł słuchu rozwija się już w życiu prenatalnym. Zatem, po przyjściu na świat dziecko jest już przygotowane, by słuchać, a z czasem coraz więcej rozumieć. Zanim dziecko nauczy się mówić, uczy się rozumieć mowę. W ten sposób tworzy słownik bierny.

    Od ilości słów i zdań, jakie usłyszy w tym czasie zależy bogactwo tego języka. W pierwszych miesiącach życia warto sięgać do prostych tekstów, a także do wierszy i rymowanych opowieści. Powtarzając je wielokrotnie, szybko zorientujemy się, że dziecko swoim zachowaniem komunikuje fakt, że rozpoznaje czytany tekst. Słowa tworzą frazy, które „zostawiają ślad” i są podstawą do budowania języka czynnego, czyli mowy.

    Niemowlę uczy się świata wszystkimi zmysłami. Od początku warto więc pokazywać dziecku ilustracje w książkach. Z czasem zacznie na nie bardzo żywo reagować. Ważne, aby takie ilustracje nie zawierały zbyt wielu elementów, które mogą utrudnić skupienie się na tym, co ważne. Zaczynamy od pokazywania prostych obrazków, pozostawiając fantazję ilustratorów na dalszy czas.

    2. Wiek od 2 do 6 lat

    To dla dziecka i rodziców wspaniały czas na wspólne czytanie. Jeśli czytaliśmy wcześniej, zauważamy jak stopniowo nasz mały słuchacz coraz więcej rozumie i aktywnie wyraża swoje upodobania. Jeśli nie czytaliśmy – najwyższy czas zacząć!

    Są książki, do których w tym czasie na życzenie dziecka, powracamy wielokrotnie, bo właśnie ta, a nie inna historia jest tak dla niego fascynująca. Czytanie kilkulatkowi to: rozbudzanie ciekawości świata, dalsze budowanie bogatego języka, rozwijanie wyobraźni, ćwiczenie koncentracji i umiejętności słuchania, pogłębianie więzi między rodzicami i dzieckiem, uczenie myślenia i wartości moralnych, wspólne przeżywanie z bohaterami książek, emocjonujących przygód, wyrabianie nawyku czytania i zdobywania wiedzy, przygotowanie do wymagań, jakie stawia nauka w szkole.

                Nie zawsze rodzice są świadomi, że wspólne czytanie może bardzo pomagać w wychowaniu dziecka. W książkach znajdujemy często fragmenty, które mogą posłużyć jako rozwiązania konkretnych sytuacji, z którymi dziecko styka się w życiu. Dobra literatura dla dzieci daje dobre wzorce zachowania.

    3. Gdy dziecko idzie do szkoły

    Czytający rodzice dość powszechnie popełniają błąd, gdy wraz z rozpoczęciem nauki dziecka w szkole, przestają mu głośno czytać. Najczęściej kierują się przekonaniem, że gdy dziecko nauczy się czytać, powinno to robić samodzielnie, bo tylko wtedy opanuje płynne czytanie.

    Tak jednak nie jest. Dla większości dzieci opanowanie techniki czytania to dość duże wyzwanie. Zanim zaczną dobrze czytać muszą włożyć w to wiele wysiłku. Dlatego, gdy dziecko idzie do szkoły, warto czytać mu nadal. Dopasowywać lekturę do upodobań małego słuchacza, tak, by czytanie było odczuwane jako przyjemność i prawdziwa przygoda. Poznając kolejne książki, dziecko ma szansę na większy sukces w szkole. Duży zasób słownictwa, umiejętność myślenia i wypowiadania się, większa wiedza o świecie – to atuty, które trudno przecenić.

    PODSUMOWUJĄC: WARTO CZYTAĆ DZIECIOM!

    Red. Ilona Przydatek

Przeczytano: 490 razy. Wydrukuj|Do góry