
Inscenizacja uczniów - „Cztery wiatry” – Marii Kownackiej
Co to jest wiatr? Rodzaje wiatru? Do czego jest wykorzystywany ?oraz co służy do jego pomiaru? – to pytania, na które odpowiedzi szukali uczniowie klasy II b.
Wiatr to poziomy ruch powietrza względem powierzchni ziemi. Wiatry są zazwyczaj wywołane różnicą ciśnień atmosferycznych. Wiatr jest jednym ze składników pogody, w tym celu podaje się siłę wiatru (prędkość w m/s lub km/h) i kierunek, z którego wieje. Należy zachować uwagę przy używaniu terminologii kierunku wiatru: meteorolodzy pod nazwą wiatry zachodnie rozumieją wiatr wiejący z zachodu, podczas gdy "zachodni prąd oceaniczny" to prąd płynący na zachód (czyli różnica o 180 stopni w definicji kierunku).
Wyróżniamy wiatry:
- Stałe – nie zmieniające swego kierunku w ciągu całego roku.
- pasaty
- antypasaty
- Sezonowe (okresowe) – wiatr zmieniający kierunek w cyklu rocznym lub dobowym.
- monsun
- Zmienne (lokalne) – zmieniające kierunek zależnie od lokalnych układów ośrodków barycznych.
- monsun
- bryza
- fen
- wiatr dolinny
- wiatr górski
- Pustynne
- harmattan
- samum
Wiatr może być wykorzystywany do produkcji energii za pomocą turbin wiatrowych oraz do napędzania statków żaglowych.
Do pomiarów wiatru służy anemometr (wiatromierz). Wiatr można też mierzyć za pomocą technik satelitarnych (teledetekcji) za pomocą skaterometrów wykorzystujących zjawisko fal kapilarnych na wodzie (refleks słońca), za pomocą teledetekcyjnych metod akustycznych sodar, za pomocą obserwacji poruszających się chmur, za pomocą radaru, za pomocą sond meteorologicznych, i innych technik.
Dla moich uczniów najważniejsze było zapamiętać nazwy wiatrów związane z kierunkami świata oraz poprawne ich zapisywanie. Dlatego 30 listopada, przygotowaliśmy inscenizację pt. „Cztery wiatry” wg Marii Kownackiej. Role wiatrów odegrali:
Wiatr wschodni – Izabela, Miłosz, Daniel.
Wiatr zachodni – Amelia, Patryk, Kacper, Gracjan.
Wiatr północny – Wiktoria, Antonina, Laura, Bartosz.
Wiatr południowy – Ola, Aurelia, Nadia, Dominik.
Narratorem był Cyprian.
Przedstawienie było powtórzone cztery razy ponieważ każdy ,,aktor” chciał odegrać swoją rolę. Stroje przygotowali uczniowie wraz z Rodzicami jako zadanie domowe. Chętni przygotowali wiatraki, które napędzane wiatrem wspaniale się kręciły. Do zabawy wykorzystaliśmy także balony, piórka, słomki.
To była świetna nauka poprzez zabawę!
Red. T. Mierzwa