
Zajęcia kształtujące kreatywność w naszej szkole!
W czasie zajęć kształtujących kreatywność w tym roku szkolnym wykorzystujemy głównie zestawy Lego Spike Education Essential i Prime obok ScottieGo!, Photon oraz Dash&Dot. Z roku na rok budujemy oraz programujemy coraz bardziej skomplikowane projekty.
Stosowanie LEGO na zajęciach kształtujących kreatywność w szkole podstawowej dla uczniów klas 2-6
Kreatywność jest jedną z najważniejszych umiejętności rozwijanych w edukacji dzieci w młodszych klasach szkoły podstawowej. Stosowanie zestawów LEGO na zajęciach w klasach 2-6 wprowadza nowoczesne, angażujące metody nauczania, które wspierają rozwój tej kluczowej cechy u uczniów. LEGO, znane na całym świecie klocki, które od lat inspirują zarówno dzieci, jak i dorosłych, to narzędzie, które nie tylko bawi, ale także uczy. Korzyści jaki niesie ich stosowanie w szkole to przede wszystkim:
1. Rozwój wyobraźni i twórczego myślenia. Dzięki klockom LEGO uczniowie mogą realizować własne pomysły, tworzyć unikalne projekty, a także swobodnie eksperymentować z formą i funkcją. Każde zadanie z użyciem LEGO daje uczniom szansę na wyrażenie siebie i swoich pomysłów w sposób wizualny. Ograniczenia wynikają jedynie z ich własnej wyobraźni, co pozwala uczniom rozwijać kreatywność w nieograniczony sposób.
2. Wspieranie myślenia problemowego. Budowanie z LEGO pomaga w nauce rozwiązywania problemów. Uczniowie muszą zastanowić się, jak połączyć różne elementy, aby stworzyć zamierzoną konstrukcję. Zajęcia z LEGO często wymagają planowania, przemyślenia struktury, a także rozwiązywania problemów, które pojawiają się podczas budowy. To wspaniały sposób na naukę logicznego myślenia i radzenia sobie z wyzwaniami.
3. Praca w grupie i rozwój umiejętności społecznych. Zajęcia z LEGO często odbywają się w grupach, co sprzyja współpracy i rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych. Uczniowie uczą się, jak dzielić się pomysłami, jak rozmawiać o problemach, jakie napotykają, i jak wspólnie osiągnąć cel. Praca zespołowa rozwija również empatię, umiejętność słuchania i zdolność do kompromisów.
4. Nauka poprzez zabawę. Klocki LEGO są doskonałym przykładem nauki przez zabawę, co sprawia, że uczniowie są bardziej zaangażowani i zmotywowani do uczestnictwa w zajęciach. Zabawa z klockami naturalnie stymuluje dzieci do myślenia, a jednocześnie pozwala im się bawić. Taki sposób nauczania sprawia, że proces zdobywania wiedzy jest przyjemny i bardziej efektywny.
5. Rozwój zdolności manualnych. Praca z małymi elementami klocków LEGO pozytywnie wpływa na rozwój zdolności manualnych u dzieci. Uczniowie uczą się precyzyjnie manipulować klockami, co rozwija koordynację ręka-oko oraz zdolności motoryczne, co ma szczególne znaczenie dla uczniów klas 2-6, którzy wciąż intensywnie kształtują swoje umiejętności motoryczne.
6. Integracja z innymi przedmiotami. LEGO może być z powodzeniem wykorzystywane na różnych przedmiotach, takich jak matematyka, przyroda, czy technika. Na przykład podczas lekcji matematyki uczniowie mogą budować figury geometryczne, co pozwala im lepiej zrozumieć pojęcia przestrzenne i geometrię. Na zajęciach przyrody mogą tworzyć modele ekologicznych domów, poznając zasady zrównoważonego rozwoju, a na zajęciach techniki poznawać przekładnie i ich zastosowanie w praktyce.
Przygotował: Dariusz Chrobak