OBSZAR 3
Edukacja zdrowotna:
Kształtujemy nawyki bezpiecznej zabawy
Dzieci uwielbiają zabawę pod gołym niebem. Szaleństwa na świeżym powietrzu przy huśtawkach czy karuzelach są nie tylko świetną zabawą, ale także prawdziwą nauką. Uczniowie klas Edukacji Wczesnoszkolnej mieli okazję poszaleć na placu zabaw, znajdującym się na pilskiej wyspie. Wyjazd zorganizowano w ramach realizacji programu „Super Wiewiórka – Przyjaciółka Oli i Kuby”. Aktywność fizyczna, zwłaszcza w miejscu do tego przystosowanym, na świeżym powietrzu i w gronie rówieśników, pod czujnym okiem wychowawcy to prawdziwy raj dla dzieci. Dobra przygoda zaczęła się od przypomnienia zasad bezpiecznego zachowania się na placu zabaw oraz zapoznania z następstwami nieostrożnej zabawy. Uczniowie mogli kręcić się na karuzelach, huśtać się na huśtawkach oraz szaleć w pirackim statku. Nie odstępowali również zjeżdżalni. Co odważniejsi próbowali swoich sił wspinając się po linach.
Na placu zabaw trenowali nie tylko swoje ciało, ale również umiejętności społeczne: uczyli się stać w kolejce do zjeżdżalni i wspólnie wprawiać w ruch karuzelę. Był to dla nich trening współpracy i kreatywności, a najważniejsze jest to, że podczas zabawy dbali o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników szaleństw.
Zimo baw się z nami!
My się zimy nie boimy, a właściwie to bardzo się cieszymy, że do nas przyszła i że możemy trochę poszaleć. Dzieci 5 – 6 letnie oraz uczniowie klasy II a i III wzięli udział w zimowym turnieju sportowym pod hasłem „Bezpieczne zabawy na śniegu”.
Zabawy te mają wiele zalet m. in. wspólnie spędzone chwile, niezapomniane wrażenia, dużo śmiechu. Dodatkowo, ruch i świeże powietrze potrzebne do prawidłowego rozwoju. Celem turnieju było uświadomienie dzieciom konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas aktywnego wypoczynku w trakcie zabaw zimowych .
Przygotowane przez panie konkurencje wymagały od dzieci sprawności i współpracy z innymi członkami drużyny oraz pokazały różne możliwości bezpiecznej zabawy.
Konkurencje z którymi przyszło się zmagać uczestnikom to:
- Rzuty śnieżkami do celu
- Toczenie kul śniegowych
- Wyścigi zaprzęgów saneczkowych
- Jazda na sankach z odpychaniem się
- Wydeptywanie śladów na śniegu
- Slalom pomiędzy kulami
- Lepienie bałwana
- Popychanie na odległość pustych sanek
Pomimo ostrego mrozu, humor wszystkim dopisywał, bowiem nie ma nic bardziej magicznego i działającego jednakowo na wszystkich, niż biały puszysty śnieg.
Lekcje na basenie!
Pływania trzeba nauczyć się jak najwcześniej. Przemawiają za tym nie tylko względy bezpieczeństwa przebywania w wodzie, ale również wszechstronne korzyści, jakie dają organizmowi ludzkiemu ćwiczenia pływackie. Lęk przed wodą jest czynnikiem utrudniającym, a często uniemożliwiającym nauczanie pływania. Występuje on w mniejszym lub większym stopniu zarówno u dzieci jak i u dorosłych nie umiejących pływać. Postępy w nauczaniu w znacznym stopniu uzależnione są od umiejętności pokonania lęku.
W czasie zajęć na basenie, dzieci oswajane są z wodą i uczą się podstaw.Te dzieci, które do tej pory nie miały styczności z zajęciami na pływalni, pierwsze lekcja pływania, a szczególnie pierwsze wejście do wody odbywają na małym basenie, gdzie dzieci czują dno. W krótkim czasie efektem pracy była umiejętność bezstresowego korzystania z takich pomocy jak np. deska, makaron itp. oraz zanurzanie głowy z otwartymi oczami. Uczniowie, którzy mieli możliwość korzystania z basenu wcześniej, zajęcia odbywają na dużym basenie,gdzie rozpoczyna się etapowy, właściwy kurs nauki pływania.